غفلت از صحیفه سجادیه در برنامه آموزشی مؤسسات قرآن
کد خبر: 4041279
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

غفلت از صحیفه سجادیه در برنامه آموزشی مؤسسات قرآن

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند با بیان اینکه کانون قرآن و عترت عروة‌الوثقی متعلق به مکتب نرجس در حال اجرا و تکمیل طرحی با نام آیین زندگی در صحیفه سجادیه است، گفت: ذائقه نسل امروز و نوع کارش به فضای مجازی گره خورده است و ما می‌توانیم محتواهای معارفی را با کمی خلاقیت و جاذبه‌های بصری به او ارائه دهیم.

محمدمهدی دیانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروه ‌الوثقی بیرجند محمدمهدی دیانی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در مکتب نرجس بیرجند سعی کرده‌ایم به‌صورت ویژه بر روی صحیفه سجادیه کار کنیم، چراکه معتقدیم این کتاب بسیار مغفول مانده و نیازمند دیده شدن، خوانده شدن و توجه است.

 وی با بیان اینکه کانون قرآن و عترت عروة‌الوثقی متعلق به مکتب نرجس در حال اجرا و تکمیل طرحی با نام آیین زندگی در صحیفه سجادیه است، افزود: برای بانوان در کنار نهج‌البلاغه و قرآن روی صحیفه سجادیه متمرکز شدیم، چراکه معتقدیم یکی از ارکان تحقق اهداف گام دوم انقلاب، توجه به ادعیه‌ای چون صحیفه سجادیه است که تازگی خود را دارد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند بیان کرد: ادعایی نداریم و شاید کاستی‌‌هایی متوجه طرح باشد، اما مطمئنیم با انجام کامل آن به سطح سواد مناسب در حوزه صحیفه سجادیه در جامعه می‌رسیم که البته ادامه خواهد داشت تا به سطح ایده‌آل برسیم.

دیانی با بیان اینکه در این طرح، گروه‌ها و اقشار مختلف در مورد مضامین این کتاب گفت‌وگو کرده و تفکرات خود را ارائه خواهند کرد، تصریح کرد: چه امری والاتر و بالاتر از گفت‌وگو در مورد صحیفه سجادیه، چراکه این گفت‌وگوها به شناخت بیشتر منجر خواهد شد؛ فراموش نکنیم گفت‌وگو و تفکر به معنای توجه است و تا این توجه شکل نگیرد این کتاب آنقدر که باید جای خود را در زندگی افراد پیدا نمی‌کند.

ضرورتی اجتناب‌ناپذیر که دیده نمی‌شود 

وی بیان کرد: باید گفت مؤسسات قرآنی در این سال‌ها تنها به برنامه روتین خود توجه کرده و به امور قرآنی و حفظ و آموزش قرآن پرداخته‌اند و شاید دیده شدن مضامین و کتاب‌هایی چون صحیفه سجادیه که مکانش مؤسسه قرآنی است مورد غفلت واقع شده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت عروة‌الوثقی بیرجند تصریح کرد: این طرح می‌تواند نقطه شروع توجه به مضامین تکمیل‌کننده قرآن باشد که می‌تواند در کشور نیز به‌‌عنوان پایلوت مورد توجه قرا گیرد؛ پایلوتی که نیازش احساس می‌شود؛ توجه داشته باشیم که نباید این مضامین برای ما تازگی‌اش را از دست دهد و این امر جز با ارائه طرح‌ها و توجه مؤسسات ممکن نخواهد شد.

وی بر محتواسازی براساس نیازهای هر گروه تأکید کرد و افزود: اخیرا در صدا و سیما برنامه‌هایی با مضمون ادعیه صحیفه سجادیه پخش می‌شود که مناسب روزهای کرونایی و ضرورت توسل به خداوند در این روزهاست؛ این اقدام با یک خلاقیت و هماهنگی بین صوت و متن همراه است که واقعا جایش خالی بود و امیدواریم تلویزیون به ساخت این دست از برنامه‌ها بیشتر توجه کند.

دیانی ادامه داد: ذائقه نسل امروز و نوع کارش به فضای مجازی گره خورده است؛ طبیعتا ما نمی‌توانیم این فضا را از زندگی نسل فعلی بگیریم، ولی می‌توانیم محتواهای معارفی را همراه با آنچه جوان و نوجوان دوست دارد و مختص سلیقه اوست با کمی خلاقیت و جاذبه‌های بصری به او ارائه دهیم.

وی بیان کرد: ائمه اطهار(ع) مفسران قرآن کریم هستند و این تفسیر مقدمه شناخت دین است؛ بنابراین توجه به آموزش صحیفه سجادیه به اندازه قرآن مهم است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و ما آمادگی کمک به مؤسسات و فعالان قرآنی را برای احیای این کتاب داریم.

انتهای پیام
captcha